پایا رسا الکترونیک

اصول نورپردازی بناهای تاریخی

اصول نورپردازی بناهای تاریخی

نور پردازی بناهای تاریخی می تواند تأثیر زیادی در نورپردازی شهری بگذارد زیرا یکی از بناهای مهم هر شهر آثار تاریخی است . بناهای تاریخی را بر اساس کاربرد می توان به چند دسته : ۱- عمارت ، کاخ ، بناهای مسکونی ۲-بافت شهری ۳-نهاد های آموزشی ۴-بناهای فرهنگی ۵-بناهای نظامی ۶-بناهای مذهبی تقسیم بندی کرد .

همان طور که مشخص است ارزش بنای تاریخی به قدمت آن ، سبک خاص و ماندگاری معماری آن بستگی دارد . هر چند سبک بنا در نظر مخاطب ساده انگارانه تلقی گردد اما هویت بنا شکل گرفته از سبک خویش است . طراح نورپرداز وظیفه دارد در نورپردازی بناهای تاریخی هویت و اصالت بنا را حفظ کند .

گردشگران و علاقمندان به تاریخ برای بناهای تاریخی ارزش زیادی قائلند بنابراین طراح باید بنا را آن گونه که هست نمایش دهد و از تحمیل نظر شخصی خود اجتناب کند .بنابراین مهم ترین اصل در نورپردازی بناهای تاریخی حفظ هویت بنا است .

نکته دیگری که در نورپردازی بناهای تاریخی باید به آن توجه داشت این است که در نورپردازی بناهای تاریخی باید نقاط قوت و وجوه متمایز آن با سایر بناهای تاریخی  را با استفاده از پروژکتور ال ای دی یا هر وسیله دیگری نشان دهید .

به طور مثال در نورپردازی ساختمان منارجنبان اصفهان ، مناره های آن بیشتر از هر چیز دیگری باید مورد توجه قرار بگیرد . علاوه بر آن که باید به مناره ها توجه ویژه کرد باید از افراط در برجسته نشان دادن این عنصر پرهیز کرد تا در بنا تضاد و ناهماهنگی اجاد نشود .

اصل سوم در نورپردازی بناهای تاریخی جایگذاری مناسب و صحیح منابع نور است . در بنای تاریخی منبع نور باید به گونه ای جایگذاری شود که برای جانمایی و نصب آن نیازی به تخریب بنا نباشد .

نورپردازی بناهای تاریخی نباید باعث از بین رفتن دید غالب به عناصر شاخص بنا و ایجاد خیرگی شود . بنابراین به طراح نورپرداز توصیه می شود از منابع نوری دفنی و نقطه ای استفاده کند تا نور از فاصله دورتری به عنصر مورد نظر تابانده شود .

نورپردازی بناهای تاریخی

اصل دیگری که در نورپردازی بناهای تاریخی باید رعایت شود موضوع رنگ ها و رنگ منابع نوری است .به طور مثال در نوپردازی کاشی کاری هایی با رنگ پویا و چشم نواز ، استفاده از نور تک رنگ به هیچ عنوان مجاز نیست زیرا این نور موجب پنهان کردن هارمونی رنگ ها و تضاد زیبای بین آن ها می شود.

به طور مثال با تاباندن نور آبی نه تنها رنگ قرمز موجود در کاشی به چشم نمی آید بلکه باعث می شود تمامی رنگ ها ماهیت خود را در تابش نور آبی از دست بدهند و نمای شب بنا از دست برود .

در نورپردازی بناهای تاریخی که ماهیت مذهبی دارند بهتر است از رنگ های سفید ، آبی ، کهربایی ، نارنجی ، زرد و سبز استفاده شود . برای بناهای تاریخی نیز توصیه می شود از رنگ های بنفش ، زرد ، آبی استفاده شود .در نورپردازی بناهای تاریخی از رنگ هایی استفاده کنید که موجب آشفتگی ، تداخل بی مورد و نابه جا و تضاد شدید نشود مگر با هدف خاص و برای ارائه مفهومی ویژه .

دلایل اصلی نورپردازی بناهای تاریخی

  • تاکید به ارزش فرهنگی و حفظ هویت بنا.
  • ایجاد امنیت، به بیان دیگر امن بودن محیط اطراف این ساختمان ها
  • بزرگنمایی ابعاد واقعی بنا با تاکید بر المان های اصلی معماری در کنار مشخصه تاریخی-اجتماعی آن
  • افزایش زمان استفاده و ایجاد حیات شبانه و تأکید به وضعیت بنا که نتیجه آن حفظ حیات اقتصادی منطقه است.
  • به نمایش گذاشتن تصویر شبانه بنا در زمینه آسمان شبانه

انواع روش های نورپردازی بناهای تاریخی

در ادامه روش هایی که برای نورپردازی بناهای تاریخی استفاده می شود را نام می بریم :

نورپردازی خارجی با روش مرسوم

در این روش برای نورپردازی بناهای تاریخی اغلب از نورافکن هایی با توان نوری بالا برای روشن نمودن تمامی سطح بنا استفاده می شود . مشکلی که در این روش برای نورپردازی خارجی بناهای تاریخی وجود دارد این است که برای توزیع مناسب نور لازم است منابع نوری در فاصله زیادی از بنا نصب شوند تا بتوانند منظر روزانه را حفظ کنند . نور افکنی که در فاصله زیادی از بنا قرار می گیرد باید محل آن به گونه ای انتخاب شود که نور آن مزاحم ورود و خروج افراد از بنانباشد .

نورپردازی بناهای تاریخی

نورپردازی معمارانه

در نورپردازی معمارانه اغلب از چراغ های کوچک نصب شده بر روی نما استفاده می شود تا جزئیات معماری به نمایش گذاشته شوند . نورپردازی جزئیات بنا می تواند با شکل های مختلف و با استفاده از نورافکن های کوچک یا چراغ هایی پر بازده با لامپ های LED صورت گیرد.

چون در این روش چراغ ها بر روی بنا نصب می شوند باید در زمان نصب چراغ ها احتیاط کنید  تا در زمان نصب بنا ، نما تخریب نشود . در نورپردازی معمارانه حاصل کار به گونه ای است که منظر شبانه بنا کاملا متفاوت از تصور آن در روز باشد.

نورپردازی متحرک و متغیر

با استفاده از تجهیزات نورپردازی نمایشی تأمین و با ایجاد نورهای رنگی نقشه ای متحرک نوری یا تصاویر اکران شده جلوه گر می شود.

نورپردازی سطحی

نورپردازی سطحی یکی از روش های نوین در نورپردازی است . نورپردازی سطحی یعنی نور تابیده شده به سرتاسر نمای خارجی یک بنا. نور سطحی می تواند از زیر یا بالا، از نزدیک یا دور بر نما تابیده شود و اگر به صورتی صحیح به کار رود، به طراح امکان خلق فضایی دراماتیک، مهیج یا ضمنی را می دهد.

حفظ ارزش بنا و نمایاندن آن به مخاطبان و حتی ارزش آفرینی به رکن اساسی در سازه های تاریخی و معاصر تبدیل شده‌است و ایجاد جذابیت همیشگی برای یک بنا بدون نورپردازی قابل تصور نیست.

در طرح معماری بناهای تاریخی ایران توجه خاصی به جلوه‎ها و کاربردهای نورروز شده و امروزه در قالب بازتاب سطوح شفاف، نورگیرها و روزنه‎ها، سایه روشن‎های ثابت و متغیر حاصل از آفتاب و… گاهی تا حد تعابیر فلسفی و اعتقادی به آن می‎پردازند. اما در بخش دوم کمتر به بررسی علمی و هنری دقیق و قابل اجرائی برای فضاهای موجود در معماری سنتی ایران برمی‎خوریم.

آتش و چراغ‎های سوختی با نوری گرم و لرزان اولین منابع نور مصنوعی شمرده می‎شوند که کم و بیش در طرح روشنایی شبانه بناهای تاریخی مورد استفاده قرار گرفته‎اند.

طبیعتاً این ابزار امروزه منسوخ شده و جای خود را به فناوری جدید داده‎ و تنها گاهی به‎صورت سمبلیک و بازسازی‎شده در طرح‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرند. در هر صورت لازم است انتخاب و تولید تجهیزات مدرن روشنائی با شیوه‎های سنتی معماری و بهره‎برداری‎های مدرن مطابقت کافی داشته باشند.

نوشتهٔ پیشین
چهار عامل مؤثر در یک پروژه ویدیو مپینگ
نوشتهٔ بعدی
رابطه روشنایی درشهر و احساس امنیت شهروندان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین ویدئو ها

مقالات جدید

فهرست
Call Now Buttonهمین حالا تماس بگیرید